Vietnam ja liian nopea aikataulu

Heips!

Touko-kesäkuussa olin tosiaan reppureissaamassa Aasiassa ja Filippiinien jälkeen lensimme Hanoihin ja kiersimme hieman Vietnamia. Tästä kohteesta otsikkoni kertookin kaiken, eli emme aivan ymmärtäneet Vietnamin kokoa ja välimatkojen kestoja, joten ängimme yhteen viikkoon aivan liikaa ja aivan liian pitkiä matkoja...

Reittimme kulki Hanoista parin päivän jälkeen Da Nangiin yöbussilla, jonka ufomaisen olemuksen näkeekin muutaman kuvan kun selaa alaspäin. Da Nangista teimme iltakäynnin upeaan Hoi Anin historialliseen keskustaan ja pääsimmekin todistamaan Budhan syntymäpäiviä, siksi upea koristelu! Seuraavaksi otimme 22 tunnin yöjunan Saigoniin eli Ho Chi Minh Cityyn, jossa viivyimme vain yhden päivän ja illalla menimme uuteen ufo-yöbussiin ja lähdimme kohti Phu Quocin saarta aivan etelässä. Oikestaan saarelta oli lyhyempi matka Kambozan rajojen sisäpuolelle kuin Vietnamin maa-alueelle.

Vietnamiin siis mahtui kaksi yöbussia ja yksi yöjuna ja näiden kulkupelien yhteiskestoksi tuli lähemmäs 50 tuntia... Eli aivan liikaa yhden viikon aikana kärvisteltäväksi... Muuten kohteistamme Hanoi oli upea vanhoine kaupunkeineen ja puistoineen, Da Nang oli hyvin moderni ja täten tylsä, Hoi An nousi lempparikseni suloisuudellaan ja Saigon meni samaan tylsään kategoriaan teräksisine pilvenpiirtäjineen. Myöskin Phu Quoc oli pienoinen pettymys, hotellimme oli upea ja halpa, mutta itse saarella ei ollut oikein mitään, vain ruma ranta ja tienvierykset täynnä länsimaalaisia ja aasialaisia ravintoloita.

Kaiken kaikkiaan Vietnam ei säväyttänyt, ruoka oli surkeaa ja paikallisten englannintaso olematon, eikä heillä hirveästi ollut halua edes yrittää auttaa kielimuurin läpi meitä. Meillä jäi näkemättä varmasti paljon upeita paikkoja, esim. Halong Bay, mutta nämä mitä nähtiin, niin fiilis jäi lähinnä sellaiseksi, ettei tänne tarvitse palata.

Tässä kuvapläjäys Vietnamista ja kuvat ovat aikajärjestyksessä:

Ihana puisto lampineen aivan Hanoin vanhan kaupungin sydämessä!

Hanoin kuuluisa punainen silta

Keskellä Hanoin vanhaa kaupunkia oli tyylikäs katollinen kirkko, Hanoin Notre Dame

Tuktuk-kierroksemme päätepiste ja Hanoin ooppera

Ufobussimme Hanoista Da Nangiin!
Da Nangin pilvenpiirtäjiä

Mutta kaupunki sisälsi myös melko perinteistä aasialaista rakennuskantaa

Hoi An sijaisti vain 40 minuutin taksimatkan päässä Da Nangista ja molemmat ovat myös tunnettuja niiden upeista rannoista, joille me ei tosin eksytty tällä kertaa.

Alla kuvia Hoi Anin upeasta koristelusta Budhan synttäreiden kunniaksi:

Alla kuvia Vietnamin suurimmasta kaupungista Saigonista tai turisteille Ho Chi Minh Citystä. Viimeinen kuva on Saigonin katollisesta kirkosta, jonne emme päässeet sisään, koska emme muka olleet kristittyjä ja siellä alkoi messu... Ja sitä edeltävät kuvat ova vanhasta presidentin linnasta, joka piti sisällään yllättävän vähän seiniä!

Saigonissa kävimme Vietnamin sodasta kertovassa museossa, joka sisälsi kuvia ja esineitä siltä ajalta. Pääaihe museossa olikin Agent Orange, kasvimyrkky, jota USA:n joukot levittivät Vietnamissa ja jonka aiheuttamat epämuodostumat sotilaissa, heidän perheissääm ja monissa monissa muissa myrkylle alistuneissa on edelleen arkipäivää

Yllä oleva kuva museon ulkopuolelta

Tämä hotellimme Phu Quocin saarella oli kyllä aivan mahtava ja vielä mahtavampi siihen mihin halusimme panostaa saarella eli löhöilyyn auringossa ja aika ajoittaiseen pulahteluun viilentävään veteen! Tässä myös ainut kuvani Phu Quocilta!

Tässä siis meidän Vietnaminne ja seuraavaksi jatkoimmekin hikistä matkaamme vanilla, jossa ei ollut ilmastointia kohti Kambodzan rajaa ja piiitkää rajatarkastusta viisumin hankintoineen.

-A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".