Veneton kauneus

Heips!

Nyt vähän juttua meidän vaihtarijärjestön marraskuun viimeisen viikonlopun reissulta Veneton maakunnasta. Kuten Toscanan reissullamme, myös tällä reissulla oli kolme kohdetta; Padova, Venetsia ja Verona ja näistä Venetsia ja Verona nousivat koko Italian ykköskohteiden listalle!

Reissumme alkoi siis kun 6:00 aamulla lähdimme Roomasta bussilla kohti Padovaa. Monen tuskaisen tunnin päästä pääsimme kohteeseemme ja majoitukseemme, joka tällä kertaa sijaitsi siis Padovassa. Tämän jälkeen kiersimme taas paikallisen vaihtarijärjestön kanssa Padovan nähtävyydet walking tourilla ja jatkoimme loput paikat tihkusateessa itseksemme. Kaikin puolin Padova oli suloinen, sokkeloinen, vanha kaupunki, jossa riitti nähtävää ja fiilisteltävää kaupungin monien aukioiden reunakuppiloissa. Satuimme Padovaan sopivasti Black Fridaynä, eli kaupunki oli entistä vilkaampi!

Padova oli mielestäni hyvin perinteinen italialainen kaupunki monine kirkkoineen ja aukioineen, sekä suloisine värikkäine taloineen ja sokkeloisine asemakaavoineen! En ehkä sanoisi, että must see-listalla Italiassa, mutta jos Padovaan sattuu eksymään, niin kyllä kaupungista saa irti paljon. Meillä tietenkin tihkusää hieman pilasi tunnelmaa ja kaupunki näytti paljon harmaammalta kuin yleensä!

Silti päiväretkikohteena esim. Venetsista suosittelen!

Alla loput kuvat sateisesta Padovasta:

Padovassa olikin jo panostettu kovaa vauhtia jouluvaloihin, kun esimerkiksi Roomassa jouluvalot laitettiin vasta pari päivää sitten!

Seuraavana päivänä eli lauantaina menimmekin sitten aamulla junalla ah niin ihanaan Venetsiaan päiväksi. Ajattelin, että marraskuu ei olisi ihanteellisin aika Venetsialle, mutta voi että kuinka väärässä olinkaan! Syksyn takia vesi oli super korkealla, aina kaduilla asti, ja veden paljouden takia kanaalit näyttivät todella puhtailta ja suorastaan houkuttelevan turkooseilta! Myöskään pahasta hajusta ei ollut tietoakaan ja meille sattui pouta päivä eli täydellinen kuvauspäivä!

Venetsiassa meillä oli sama ohjelma kuin muuallakin eli paikallisen vaihtarijärjestön walking tour ja sitten vapaa-aikaa omaan pyörimiseen ja ihmettelyyn. Tämä onkin ollut näillä vaihtarijärjestön reissuilla aivan parasta, sillä on varmasti saanut joka kaupungista irti kaiken mahdollisen!

Kuten kuvista näkyy, kadut olivat märkiä ja siksi kaikki muut meidän porukastamme tuhlasivat 10 euroa kertakäyttöisiin "kumisaappaisiin" paitsi minä ja kaverini. Lopulta me olimmekin ne fiksut, sillä aina veden pystyi kiertämään ja täten pysymään tennareillakin kuivana. Sen sijaan "kumpparien" omistajat hyppivät vedessä ja varsinkin Pyhän Markuksen aukiolla kahlasivat puoleen sääreen asti vedessä ja järjestelmällisesti kaikilla "kumpparit" pettivät ja sitten itkettiin märkiä jalkoja! Jotain hyötyä siis tästä minunkin matkustamisesta, enpähän mene tyhmiin turistihuijauksiin ja tuhlaa näin rahojani!

Tässä näkee taas hyvin veden määrän ja ihmiset naurettavat 10 euron muovit jaloissaan!

Venetsian suhteen olin myös yllättynyt miten kaupungista löytyi esim. toreja ja kujia, joissa pystyi harhailemaan hyvinkin pitkälle törmäämättä yhteenkään kanaaliin! Kuivaa maata oli siis enemmän kuin kuvittelin!

Kaikin puolin suosittelen Venetsian matkustusajalle syksyä! Ei läheskään niin paljoa turisteja, ei hajuja, ei likaisia kanaaleja ja tunnelmaa senkin edestä! Illan hämärtyessä tosin kaupunki muuttui todella pimeäksi ja täten suorastaan pelottavaksi, mutta siihen ei vuodenaika vaikuta ja ymmärtääkseni monet majoittuvat kaupungin ulkopuolella tulvariskin takia! Onneksi mekin palasimme Padovaan, emmekä jääneet eksymään pimeiden kanaalien keskelle!

Kallishan se oli, mutta jokaisen euron arvoinen!

Viimeisenä päivänä, eli sunnuntaina, menimme vielä matkallamme Padovasta kotiin Veronaan. Ja voi että kuinka rakastuinkaan! Minulla ei jostain syystä ollut mitään odotuksia ja täten kaupunki yllätti ja kovaa!

Verona oli jotenkin todella kaunis ja siisti kaupunki! Ei graffiitin grafiittia missään ja muuta Italiaa sen verta nähneenä voin sanoa, että se on ihme se! Niitä tuntuu Roomassakin olevan jokaisessa tyhjässä seinässä ja vastaan tulevassa ovessa... Mutta Veronassa ei yhden yhtäkään! Tämä kaupunki oli myös todella värikäs, jopa italialaiseksi kaupungiksi, jotka yleensäkin loistavat kaikissa pastellin väreissä! Jokainen yksityiskohta tuntui myös olevan todella mietityltä ja uudelleen jos menisin, en tuhlaisi aikaani Romeon ja Julian parvekkeen pällistelyyn, vaan kaupungin yleiskuvan ihailuun!

Kutein sanoin, en tuhlaisi aikaani tähä parvekkeeseen! Todella yksinkertainen ja täynnä ihmisiä!

Kaupungin keskeisimmällä torilla oli myös aivan ihanat markkinat meneillään ja kojujen ympäriltä pystyi näkemään talojen seinien historian! Oli hieman uudempaa ja vanhempaa, koristeellisempaa ja yksinkertaisempaa, mutta tämä sekamelska kuitenkin sopi yhteen paremmin kuin hyvin ja rakastuin!

Veronalle siis 110 % suositus! Älä jätä välistä, vaan mene ja ihastu! Lisäksi esim. yhdistettynä Verona ja Venetsia, ihanan erilaisia ja täten tasapainottavat toisiaan erinomaisesti. Jos siis eksyt Veneton maakuntaan, eksy Veronaan, kirjaimellisesti!

Tuntuu, että aina ylistän vaan kaikkia kohteita, mutta se vaan on fakta, että maailma ja varsinkin Eurooppa on täynnä ihmeellisia paikkoja ja jopa ne ei niin kivat pitää silti mielestäni jokaisen nähdä ymmärtääkseen tätä kaaottista kauneutta nimeltään maailma!

Seuraava postaus onkin sitten taas ylistyspostaus ja tällä kertaa Italian ulkopuolelta, mutta edelleen pysyn kuitenkin Etelä-Euroopan sisällä!

-A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".