Jouluinen viikonloppu Lissabonissa

Moikka!

Joulukuun ensimmäinen viikonloppuni meni aivan ihanan jouluisessa ja Roomaan verrattuna niin puhtaassa Lissabonissa! Tämän matkan lennot olinkin ostanut jo heinäkuussa, mutta onneksi pitkä odotus palkittiin, sillä Lissabon oli juuri niin ihana kun olin kuvitellut. Toiseksi onnekseni sain myös pari ihanaa vaihtarikaveriani houkuteltua mukaan, sillä kyllä se seura vaan tekee matkan kuin matkan. Voin sanoa tämän kokemuksesta, sillä nuoreen ikääni nähden olen ehtinyt  paljon jo yksin nähdä ja mennä, eikä se yksin koskaan ole sama!

Meillä oli siis Lissabonissa kokonaiset neljä päivää ja neljä yötä ja mielestäni tämä riitti paremmin kuin hyvin kaupungin ja jopa hieman lähiseutujen kiertelyyn ja kaarteluun. Lissabonissa oli noin 15 lämpöastetta ja aurinko paistoi koko reissun, eli siis suurin osa ajastamme meni terasseilla viinilasillisen ja pastel de nata-leivosten kanssa. Ja täytyy sanoa, että tällä hetkellä Suomen pakkasissa värjötellessä, joita tosin rakastan koko sydämestäni, ikävä Lissaboniin terassille on aikas kova! Kokonaisuudessaan kaupunki olikin täyttä rakkautta mäkineen ja värikkäine taloineen, jotka olivat laatotettu mitä suloisimmilla eri kuvioilla.

Pastel de nata-leivokset

Ascensor da Glória

Eksyimme ehkä maailman ihanimpaan pikkukauppaan, jossa myytiin vain ja ainostaan kaktuksia!

Jos totta puhutaan, en tällä kertaa edes tiedä missä kaikkialla kävimme, sillä kävelimme vain suloisten kujien ja upeiden rakennusten perässä. Illalla sitten hostellillamme tutkimme Lissabonin nähtävyyksiä Googlesta ja huomasimme, että heei tuokin me tänään ohitettiin ja wow tuohon kirkkoon me aivan vahingossa eksyimme! Tällä tavalla pystyykin hyvin stressivapaasti näkemään paljon ja hyvinkin lyhyessä päivässä. Mekin käytännössä kiersimme kaikki kaupungin tärkeimmät nähtävyydet, kuten Castelo de São Jorgen, Praça do Comércio aukion ja Santa Justan hissin, ensimmäisen päivän aikana ja täten meille jäi hyvin aikaa shoppailuun ja viineilyyn lopput päivät!

Castelo de São Jorgen ympäristön syötävän söpöjä kujia!

Lissabonin katedraali

Praça do Comércion aukio

Lissabonin kaupunki olis myös panostanut joulukoristeisiin aivan täysillä ja jokaista katua, aukiota ja tärkeää kaupungin rakennusta koristikin upeat valonauhat kaikissa joulun väreissä. Myös joulukuusia löytyi melkein joka kulman takaa, eli joulufiilis oli taattua, vaikka sää olikin kaikkea muuta kuin jouluinen!

Arco da Rua Augustan monumentti

Praça do Comércion aukio loppui Tajo-jokeen ja sieltä pääsimme parinakin iltana ihailemaan todella upeita auringonlaskuja, koska kukapa ei rakastaisi auringonlaskuja!

Toinen ystävistäni lähti päivän aikaisemmin eli jo maanantaiaamuna ja sen kunniaksi päätimme viettää hänen viimeisen päivänsä, eli sunnuntain, kierrellen Lissabonin ympäristöä. Otimme hostelliltamme heidän Sintra-tourinsa, johon sisältyi kolme kohdetta, josta ensimmäinen oli Sintran kaupungissa, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Lissabonista, sijaitseva Regaleiran palatsi.

Palatsi, upean satumaisine puutarhoineen, on rakenneuttanut 1900-luvun alussa rikas lakimies. Palatsin idea ei tosin ole itse rakennus, vaan sen monien hehtaarien kokoinen rinteeseen rakennettu metsäpuisto, joka on täynnä mystiikkaa ja salaperäisiä symboleita. Alueella on silmänkantamattomiin polkuja, jättisaniaisia, erikoisia veistoksia, mosaiikkikuvia, luolia ja tekojärviä. Kaikki tämä pitääkin kokea omin silmin, sillä kuvat eivät todellakaan anna oikeutta paikalle. Tälle palatsille siis todella vahva suositus!

On hyvä muistaa, että näin joulukuussa metsäpuisto ei ollut aivan parhaassa terässä, mutta silti aivan mieletön. En pysty edes kuvittelemaan kuinka upea puutarha olisikin kesällä!

Päiväreissumme toinen kohde oli Euroopan läntisin kohta eli Cabo de Rocassa, jossa olikin aivan henkeäsalpaavat näkymät Atlantin yli. Ylivoimaisesti upein paikka koko reissullamme! Paikassa sijaitsi myös suloinen majakka, joka näkyy yhdessä kuvassa taustalla tässä alla, sekä pieni ravintola ja matkamuistomyymälä. Jos siis ajelette ympäri Lissabonin seutuja, käykää ihmeessä pyörähtämässä täälläkin ja vaikka yhdistäkää reissuun lounas, niin saatte lisäaikaa paikan ihailuun!

Täältä matkalla takaisin Lissaboniin näimme myös Cascaisin tunnetuimman surffausrannan;  Praia do Guinchon. Ikävä kyllä en saanut paikasta napattua kuvaa, mutta vilahdus tätä rantaa herätti himoni päästä sinne surffaamaan. Olen pari kertaa elämässäni surffanut asuessani Australiassa, mutta tämä ranta näytti silti, että sinne on pakko eksyä ja jatkaa uraani surffarina!

Viimeisenä pysähdyimme vielä Belémin kaupunginosassa tarkoituksena käydä maistamssa aitoja pastel de nata-leivoksia, joidenka alkuperäinen leipomo sijatitsee siis kyseisessä Lissabonin kaupunginosassa, noin kuusi kilometria keskustasta, mutta jono oli meille liian pitkä, joten menimme viereiseen Hieronymuksen luostariin. Kyseinen luostari on myös yksi Lissabonin tunnetuimpia nähtävyyksiä ja kaiken kaikkiaan aika vaikuttava kompleksi, kuten alla olevassa kuvassa näkyy. Oli siis kaikin puolin näkemisen arvoinen ja tällä reissulla näimme myös Belémin tornin, tosin vain vilaukselta auton ikkunasta, eli kuvaa siitä en saanut.

Hieronymuksen luostari

Loppuun haluan antaa vielä aivan todella suuret suositukset meidän hostellillemme, joka oli yksi parhaista, jossa olen koskaan ollut! Eli menkää Yes! Hostel Lissaboniin jos ikinä etsitte majoitusta Lissabonista, mutta hotellit tuntuvat liian kalliilta, eikä airbnbstä tunnu löytyvän mitään kivaa! Siellä sai joka ilta illallisen, johon kuului keitto, pääruoka ja jälkiruoka, sekä open bar ja kaikki tämä maksoi vain 10 €. Heidän kauttansa pääsi myös tutustumaan yöelämään jos halusi ja hostelli järjesti myös retkiä, kuten Sintra-retkemme, ja ilmaisia kävelukierroksia kaupungissa. Kaikin puolin myös erittäin siisti hostelli, jossa hyvät vessat, siistit huoneet ja isot lukolliset lokerit tavaroille, lukko tosin piti itse omistaa. Aivan mahtava paikka kaiken kaikkiaan ja heillä on sisarhostelli Portossa, eli jos sinne eksyy, niin uskallan suositella myös Yes! Hostel Portoa koko sydämestäni! En usko, että petytte, jos hostellielämä yhtään maistuu!

Mutta seuraavaksi esittelenkin sitten vaihtoni viimeisen reissun joulukuun alkupuolelta. Siitä lisää myöhemmin!

-A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".