Aurinkoa Aiya Napan kainalossa!

Moikka!

Toukokuun alkupuolesta viikko hurahti taas ulkomailla ja laskinkin, että tämä oli jo viides äitienpäivä, jollon karkaan vahingossa ulkomaille. Puolustukseksi sanon, että näin opiskelijana toukokuu nyt vain on erittäin hyvä ajankohta matkustaa, sillä silloin koulu on jo loppunut, mutta kesätyöt eivät ole alkaneet!

Mutta tosiaan päätimme jokusen aika sitten ystäväni kanssa ottaa äkkilähtö lämpöön heti vapun jälkeen ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyimme Kyproksen matkaan. Minulle tämä kävikin erittäin hyvin, sillä siitä sain 50 maani täyteen ja nyt onkin sitten 50/195 maata jo nähtynä, eli yli 1/4! Tänä vuonna olisin tarkoitus tätä pottia kerryttää ainakin parilla maalla lisää.

Kyproksella kohteeksemme valikoitu Protaras, joka sijaitsee aivan Aiya Napan tuntumassa. Sinne pääsikin parin euron bussimaksulla 10 minuutissa ja vielä vuorokauden ympäri. Vietimme kuitenkin suurimman osan ajasta ihan vain Protaraksessa, sillä esimerkiksi rannat olivat paljon paremmat siellä kuin esim. Aiya Napan kuuluisa Nissi Beach. Mutta tietenkin muutaman illan halusimme viettää myös Aiya Napan yöelämässä. Tämä olikin täysin bussimatkan arvoista, sillä Aiya Napan baarikadun rakennukset näyttivät aivan kuin suoraan Liikkuva Linna- ja Henkien kätkemä-elokuvista! Eli siis koko katu oli jo elämys!

Henkien kätkemä-talo vasemmalla ylhäällä!

Paikkana Protaras oli selkeästi hiljaisempi ja kaikin puolin rauhallisempi, mikä ei kyllä yhtään haitannut, sillä sellaisessa ympäristössä on paljon helpompi rentoutua tulevaa kesää ja töitä varten, kuin meluisan biletyksen keskellä!

Alla loput pari kuvaa Protaraksen rannalta ja rantabulevardilta:

Reissu oli siitä erillainen itselleni, että kerrankin päädyin pakettimatkalle ja tämä oli itse asiassa erittäin mukava, sillä Tjäreborgin mukana pääsimme päiväretkelle Kyproksen pääkaupunkiin Nikosiaan ja Troodos-vuoristoon! Lisäksi nautin, ettei heti ensimmäisenä tarvinnut alkaa stressata, että miten pääsemme hotellille lentokentältä Larnakasta, joka kuitenkin sijaitsee parin tunnin ajomatkan päässä itse Protaraksesta!

Pakettiimme kuului myös Tjäreborgin ns. oma hotelli, jossa oli upea iso allasalue ja ravintolat ja kaikki muutkin mukavuudet. joista ei hostelleissa ja airbnb:ssä pääse nauttimaan!

Alla kuva hotellin allasalueelta ja huoneistomme parvekkeelta:

Mutta vielä pari sanaa päiväretkestämme!

Eli kävimme Tjäreborgin järjestämällä päiväretkellä ja ensimmäisenä menimme Nikosiaan, jossa saimme vapaasti kierrellä parisen tuntia ja esimerkiksin käydä Pohjois-Kyproksen puolella, sillä yksi ylitysportti sijaitsee nimenomaan Nikosian pääkadulla. Olikin todella kiva nähdä Kyproksen pääkaupunki ja Pohjois-Kyproksen puoli, mutta mitenkään hirveän erikoisen näköistä kaupungissa ei ollut.  Paikasta tuli jopa mieleen hieman Aasian kaupungit, eikä niinkään hyvällä. Pohjois-Kyproksen puoli sen sijaan näytti aivan siltä kun olisi astunut suoraan Turkkiin, mikä on sinänsä osuvaa, sillä onhan alue nimenomaan turkkilaisten miehittämä. Vaikka siis kaupunki ei vienyt sydäntäni, niin oli mukava nähdä hieman paikallisempaa elämää, kuin esimerkiksi Aiya Napan turistialueella!

Alla muutama kuva Nikosiasta:

Suloinen pieni kirkko, johon pysähdyimme heti ensimmäisenä Nikosiassa!

Nikosian pääkatu

Kaksi alempaa kuvaa ovat Pohjois-Kyproksen puolelta, upeasta vanhasta kirkosta, joka on muutettu jo vuosikymmeniä sitten moskeijaksi!

Nikosiasta lähdimme kohti Troodos-vuoristoa, eli kohti Kyproksen korkeimpia kohtia. Emme tosin sinne asti kivunneet, vaan jäimme pieneen vuoristokylään nimeltään Lefkara. Tämä suloinen kylä oli kyllä näkemisen arvoinen ja erittäin fotogeeninen! Täällä pääsimme maistamaan paikallista marmelaadia ja ihailemaan vuoristokylän maisemia. Tähän paikkaan rakastuin!

Lefkara:

Paikallinen kyläkoulu

Mikä viidakko jonkun parvekkeella!!

Lefkarasta jatkoimme kohti pientä paikallista viinitilaa ja matkan varrella pysähdyimme hienolle näköalatasanteelle kuvailemaan. Itse viinitila ei ollut hääppöinen, mutta saimme ainakin maistella muutamaa paikallista viiniä ja pääsimme myös syöttämään syötävän suloista aasia tilan pihassa! Hieman järkytti aasin pienet tilat, mutta hän vaikutti onneksi hyvin tyytyväiseltä tilanteeseensa, kun sai bussilastillisen ihmisiä syöttämään itseään!

Alla vielä kuvia, jotka otettu näköalatasanteelta:

Ruusut kukkivat sateisen talven jäljiltä todella upeasti kaikkialla!

Kaksi viimeistä kuvaa: viinitilan näköala ja viinitilan aasi!

Meillä kävi Kyproksen suhteen erittäin hyvä säkä, sillä viime talvi oli kylmin ja sateisin noin 130 vuoteen ja tulimme paikalle juuri ensimmäisellä lämpimällä viikolla! Vaikka elohopea ei noussutkaan hirveästi yli 20 asteen, niin saimme silti pienen rusketuksen pintaan ja kunnian käyttää läpsyjä koko viikon!

Kesän pysyttelenkin visusti Suomessa kesätöiden takia, mutta syksyn tullen lähden Atlantin toiselle puolen lomalle! Enköhän keksi syksyksi myös muuta kivaa, joten hyvää alkavaa kesää ja toivotaan, että Suomi hellii etelän tapaan!

-A

1. Kiva kirjoitus ja laitoinkin hiirenkorvalle tämän, sillä olisi tarkoitus tänä kesänä lähteä juuri tuolla Protaraksessa käymään! Jos sulla olis heittää jotain ravintola suosituksia niin olisi mukava kuulla niistä :)

1. Kiitoksia mukavasta kommentista ja toivottavasti sait edes jonkinlaisen kuvan paikasta. Ainoa ravintolasuositus taitaa olla Protaraksen pääkadulla sijaitseva Hippocampus ravintola, sillä tämä oli koko reissun ainut paikka jossa voin vilpittomästi sanoa saaneeni hyvää ruokaa! Eli sinne kannattaa mennä, heillä oli hyviä valmiita menuja ja hintakin oli edullinen! :)