Huhtikuisella Baltian bussi tourilla, osa 1

Kuvankaunis Vilna Gediminasin tornin juurelta kuvattuna!

Moikka!

Yksi pitkäaikainen reissuhaave toteutui vihdoin, kun huhtikuussa (siirtyi huhtikuulta 2020 koronan takia!) suuntasimme kaverini kanssa bussilla halki Baltian nähden kaikki sen kolme pääkaupunkia (tosin Tallinnan läpi vain juoksimme, mutta se onkin hyvin tuttu jo ennestään)! Eli yksinkertaistettuna; otimme lautan Tallinnaan, hyppäsimme vielä saman päivänä aikana bussiin Riiaan, jossa yövyimme kolme yötä. Sitten otimme jälleen bussin ja suuntasimme Vilnaan seuraavaksi pariksi yöksi, kunnes palasimme lentokoneella koto-Suomeen. Näin siis näimme kuudessa päivässä kaikkien kolmen Baltian maan pääkaupungit.

Mutta Tallinnasta olenkin jo tehnyt postauksen, emmekä siellä olleet kuin aamupäivän verran, joten en siihen sen enempää syvenny, vaan hyppään suoraan reissumme tokaan kohteeseen, eli Riiaan, jonne bussi matkamme Tallinnasta kesti reilu neljä tuntia ja maksoi 16 euroa/lippu. Tosin meillä oli keväälle 2020 varatuista busseista saatu voucher ja täten me emme tällä kertaa maksaneet bussista mitään.

Tämä kaupunki olikin minulle jo ennestään tuttu, sillä 2013 Pariisista kotiin tullessa, meillä oli 10 tunnin välilasku Riiassa ja kävimme silloin ihan kaupunginkin puolella pyörähtämässä. Mutta koska totta kai tämä välilasku jäi hyvin pintaraapaisuksi, koin, että haluan nähdä kaupungin paremmalla ajalla ja ihan yöpyäkin siellä! Lisäksi salaa bongailen Euroopan legendaarisia hostelleja ja Riian Naughty Squirrel Hostel oli pakko päästä kokemaan, eikä se todellakaan ollut pettymys!

Kaiken kaikkiaan tykkäsin Riiasta erittäin paljon, mutta hyvin suuri syy tähän kokemukseen oli nimenomaan meidän party hostellimme Naughty Squirrel, sillä tunnelma ja yhteisöllisyys hostellissa oli jotain aivan uskomatonta. Jälleen kerran toteankin, että aussien vetämät pienet, yksityiset hostellit ne vaan osaavat, mutta varoituksen sanana sanon, että ei sovi kaikille. Kyseessä on siis niin sanottu party hostelli, eli asiakaskunta on lähinnä nuorta juhlimisesta vielä kiinnostunutta porukkaa ja hostellissa on esimerkiksi oma baari sekä joka ilta jokin juhlimiseen liittyvä aktiviteetti. Itse kuitenkin tykkään, sillä tällaisissa paikoissa todella pääsee tutustumaan ihmisiin ja jokainen on hyvällä tuulella valmiina tutustumaan uusiin tyyppeihin! Varsinkin jos reissaa yksin, niin kuin suurin osa tuollakin hostellissa teki, niin tällaiset paikat on parhaita kavereiden saamiseen! :)

Kuitenkin Riika oli muutakin kuin hauska hostelli, sillä se oli aivan ihana sokkeloinen, nukkekotikylä, jonka kaduille eksyi, mutta aivan mielellään. Emme oikeastaan tehneetkään juuri muuta kuin harhailimme näillä kujilla ja nautimme kaupungin tunnelmasta, joka oli pääsiäisviikonlopun kunniaksi erittäin nuorekas ja riehakas. Minulle tulikin kaupungista hyyvin paljon mieleen Tallinna, sillä tuntui, että paikka oli täynnä suomalaisia nuoria juhlimassa. Muutenkin kuin tunnelman puolesta Riian vanha kaupunki oli kuin astetta isompi versio Tallinnan vanhasta kaupungista. Arkkitehtuuri oli hyvin samanlaista, samoin rakenne ja palveluiden tarjonta. Vanha kaupunki olikin niin täynnä baareja halpoine alkoholijuomineen, että meillä oli suorastaan vaikeuksia löytää ruokapaikkoja...

Mutta pidemmittä puheitta annetaan kuvien puhua puolestaan:

Ensimmäiset kolme kuvaa ovat vain fiilistelyä ihanilta pikkukujilta ympäri Riian vanhaa kaupunkia!

Riian katedraalin aukiolta, jonne oli koottu pääsiäisen kunniaksi kauniit keltaiset, varsinkin lapsia miellyttävät, viirit.

Riian katedraali

Jälleen samaiselta aukiolta, niin kuin alla olevakin

Tästä kirkosta ei mitään tietoa, mutta pisti silmään kauniin valkoisena, muuten hyvin maanläheisissä sävyissä koristellussa vanhassa kaupungissa

Jälleen vain "kujien fiilistely"-kuva

Niin sanottu ruotsalainen muuri, joka juontaa juurensa aikaan kun Riian alue kuului Ruotsin kuningaskuntaan

Seuraavat neljä kuvaa ovat Bastejkalnan puistosta aivan vanhan kaupungin kyljestä ja voin vain kuvitella miten kaunis kyseinen paikka on kesällä, sillä jo nyt taisin hieman rakastua!

Pyhän Pietarin kirkko

Seuraavat kuvat ovat ilmaiselta kävelykierrokselta, jonne menimme yhtenä aamuna klo 11 ja joka lähti liikkeelle nimenomaan Pyhän Pietarin kirkolta!

Jälleen ruotsalaiselta muurilta, mutta tällä kertaa toiselta puolelta

Kuja muurin viereltä

Tästä haluaisin sanoa, että tämä on Pyhän Jaakobin kirkko, mutta totta puhuen vanhan kaupungin kirkot näyttivät niin samoilta, että en niitä toisistaan erota...

Mustapäiden talo ja varmaankin Riian tunnetuin nähtävyys!

Three Brothers, sillä tälle en löytänyt suomennosta :/

Ja loput Riian kuvat ovatkin jälleen vain vanhan kaupungin kujien fiilistelyä!

Sitten hieman seuraavasta kohteesta, sillä Vilna ja Latvia sen sijaan olivat minulle täysin uusi kaupunki sekä uusi maa. Tännekin tulimme bussilla ja tälläkin kertaa matka kesti noin neljä tuntia, mutta maksoi vain 11 euroa/lippu. Tosin saimme jälleen lipuista alennuksen, kiitos kevään 2020 bussivaraustemme ja maksoimmekin lopulta bussista vain 6 €/nassu. Myös tässä kaupungissa pääsimme yhteen Euroopan legendaarisista hostelleista, nimittäin Jimmy Jumps Houseen, joka oli jo huomattavasti rauhallisempi hostelli kuin edellinen!

Kuitenkin, jotta tämä postaus ei mene kilometrin pituiseksi, säästän Vilnan kuvat ja tarkemmat mielipiteeni paikasta omaan postaukseensa! Eli Vilnasta lisää seuraavalla kerralla! :)

-A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".