Sateinen Saariston Rengastie

Moikka!

Pitkästä aikaa minullakin on jotain sanottavaa tänne blogin puolelle. Ikävä kyllä vieläkään ei olla aivan Suomen rajojen ulkopuolelle päästy, mutta näin sisämaan tyttönä Turun saaristo oli jo kuin ulkomailla olisi. Eli elokuun puolivälissä tein kesän ainoan reissuni ja se sijoittui Turun saaristoon ja nimenomaan Saariston Rengastielle.

Reissuun meni kolme yötä ja kiersimme reitin Turku-Parainen-Nauvo-Korppoo-Houtskari-Iniö-Kustavi-Naantali. Yöt sen sijaan vietimme Nauvossa, Kustavissa ja Naantalissa, eli saariston kävimme läpi vain parissa päivässä ja se tuntui oikein sopivalta ajalta.

1. päivänä ajoimme lounaalle Turkuun ja sieltä hetkeksi pyörimään Paraisille. Alkuillasta siirryimme sitten Nauvon saarelle reissumme ensimmäisellä lossikyydillä. Vaikka sää ei tosiaan ollut puolellamme, niin Nauvo kyllä vei sydämen suloisella vierassatamallaan ja ystävällisillä ihmisillään. Jouduimmekin täysin ystävällisten nauvolaisten armoille, kun automme rengas meni rikki, eikä autostamme löytynyt tunkkia. Onneksi tilanne selvisi ja paikallisen autokorjaamon omistaja paikkasi renkaamme vielä 11 aikaan illalla!

Turusta en sano sen enempää, sillä kirjaimellisesti vain söimme siellä, tosin suosittelen Kellariravintolan lounasta erittäin lämpimästi. Sen sijaan Paraisilla kiersimme Vanhan Malmin kauniit puutalot ja kiersimme Paraisten kauniin kivikirkon sekä sen hautuumaan. Lisäksi jäimme hetkeksi virvokkeille Hamnterassen Skåliin Paraisten satamaan.

Myös Nauvossa pyörimme saaren vierassatamassa, mutta harmiksemme emme päässeet illalliselle paljon hehkutettuun Båthusetiin, sillä se oli suljettu edellisen yön myrskyn jäljiltä. Saimme kuitenkin pizzat sataman toisesta ravintolasta, laivaravintolasta nimeltään Najaden Bar & Pizzeria.  Paikan ruoka ei ehkä aivan yltänyt Båthusetin tasolle, mutta ainakin saimme mahat täyteen.

Lisäksi kävimme myös tutustumassa Nauvon symppikseen kirkkoon ennen kuin rengasrikon jälkeen palasimme majoitukseemme Gammelgård Pizza & Padel Resortiin, joka oli hintaansa nähden hyvä paikka käydä nukkumassa. Nauvossa olisi ollut muutakin tekemistä, kuten luontopolku, mutta huonon sään takia jätimme sen välistä ja seuraavana aamuna jatkoimmekin matkaa jo seuraavalle saarelle.

Alla kuvat ensimmäiseltä road trip-päivältämme Turusta, Paraisilta & Nauvosta:

Turun tuomiokirkko ja myös ainut kuvani Turusta

Suloisen Vanhan Malmin puukortteliston kujia

Paraisten kivikirkko

Nauvon kivikirkko

Nauvon vierassataman suloiset kojut

Nauvon vierassatamaa

Nauvon vierassatamaa ympäröiviä kauniita puurakennuksia

Päivä 2 alkoi varhain kun jätimme Nauvon taaksemme ja siirryimme lossilla seuraavalle Saariston Rengastien saarelle, eli Korppooseen, joka olikin jo selvästi pienempi saari kuin Nauvo. Tällä saarella viivyimme vain parin tunnin ajan ja kävimme ensin katsomassa Korppoon kirkon ja suuntasimme sen jälkeen saaristokeskus Korpoströmiin, joka "tekee tieteidenvälistä työtä, tehtävänään luoda näyttelyitä ja tapahtumia, jotka tarjoavat mielenkiintoisia näkökulmia saariston kysymyksiin ja ilmiöihin. Saaristokeskus toimii myös meribiologisena tutkimusasemana (Åbo Akademi) ja Saaristomeren kansallispuiston tukikohtana. Junnulabran kautta Saaristokeskuksen monipuolinen toiminta välittyy myös nuorimmille vieraillemme." Lainaus suoraan heidän sivuiltaa.

Me kävimmekin lähinnä katsomassa millainen paikka on kyseessä, mutta nopean pyörähdyksen jälkeen lähdimme kohti seuraavaa saarta Houtskaria, sillä meillä oli suhteellisen tiukka aikataulu, jotta ehdimme lossiaikataulujen puitteissa vielä takaisin mantereelle. Saaristokeskuksessa olisi kyllä varmasti saanut aikaa kulumaan enemmänkin, mutta meillä ei aikataulu siihen joustanut.

Alla kuvia Korppoosta:

Korppoon kirkko ison hautausmaan ympäröimänä

Saaristokeskus Korpoströmistä

Keskuksessa sijaitsi muun muassa oikein mukavan näköinen ravintola merellisellä terassilla varustettuna

Päivän toinen saaremme saavutettiin siis jo heti puolen päivän aikaan ja tällä saarella vietimmekin hetken pidempään, sillä söimme lounaan täällä. Houtskari oli jälleen hyvin pieni saari, mutta tuntui Korppooseen nähden vilkkaammalta, lähinnä kesäasukkaidensa takia.

Houtskarilla kävimme Borgbergin näköalatornilla ihailemassa maisemia ja sieltä olisikin hyvällä säällä nähnyt aina Ahvenanmaalle asti. Meitä ei kuitenkaan säillä siunattu toisenakaan reissupäivänämme. Näköalatornin jälkeen suuntasimme saaren keskustaan ja pääsimme taas tutustumaan uuteen kirkkoon, joka olikin tällä kertaa punainen ja puinen. Aivan kirkon vierestä, Houtskarin vierassatamasta löysimme myös erittäin hyvän ja suloisen ravintolan, jossa söimme suussa sulavia uusia perunoita ja lohta. Tälle ravintolalle voimmekin antaa erittäin erittäin lämpimän suosittelun. Eli jos eksytte Houtskarille, niin älkää unohtako käydä syömässä Grill Skagenissa!

Lounaan jälkeen lähdimme jälleen lossin, matkan ainoan maksullisen sellaisen, kyytiin ja kohti viimeistä saartamme, Iniötä. Alla kuitenkin ensin vielä kuvat Houtskarilta:

Kaunista saaristomaisemaa

Maisemia näköalatornilta

Houtskarin kirkko

Täältä saimme ehdottomasti matkan parasta ruokaa!

Houtskarin vierassataman merimaisemat

Saariston Rengastien viimeinen saarikohde on Iniö ja saavuimme sinne matkan ainoalla maksullisella lossilla noin viiden aikaan iltapäivällä. Meillä ei kuitenkaan ollut mitenkään liikaa aikaa saarella, sillä päivän viimeinen lautta kohti Kustavia lähti jo kuuden aikaan ja tulevan yön majoituksemme sijaitsi Kustavissa. Ajoimmekin siis lähinnä tämän erittäin pienen saaren läpi ja pysähdyimme vain katsastamaan saaren kauniin kirkon.

Vaikka käyntimme Iniössä jäi erittäin lyhyeksi, ei se juurikaan harmittanut, sillä saari oli sen verran pieni, että ei siellä oikein muuta nähtävää ollutkaan kuin kirkko, ainakaan meidän makuumme.

Alla kuitenkin kuvia myös symppikseltä Iniön saarelta:

Iniön kirkko

Olin positiivisesti yllättänyt miten hyvin koko Saariston Rengastie oli merkitty ja tällä reitillä olikin tasaisin väliajoin kylttejä ja opasteita pitämässä sen matkaajia oikealla reitillä!

Toisen reissupäivämme päätteeksi pääsimme takaisin mantereelle ja toiseen majapaikkaamme Spaunaan Kustaviin. Saavuimme mökkiimme vasta illansuussa ja tapahtumarikkaan päivän päätteeksi kävimme vain katsomassa mökkiä ympäröivät kalliot ja kävimme unten maille.

Mökkiämme ympäröivät kalliot

3. päivänä onnemme sään suhteen vaihtui hetkeksi ja saimme nauttia aurinkoisesta Kustavista. Suuntasimmekin heti aamusta Kustavin kirkolle ja siitä katsastamaan Lootholman vierassatama. Emme kuitenkaan päätyneet jäämään kyseiseen satamaan, vaan suuntasimme melko nopeasti Peterzensin vierassatamaan, jossa nautimme saariston tapaan kalakeittoa lounaaksi.

Kustavi-aamupäivän jälkeen ajoimme vielä viimeiseen kohteeseemme eli Naantaliin ja Naantalin kylpylään. Siellä loppupäivä menikin road tripistä toipuen ja kylpylässä lilluen, eli jätimme suosiolla Naantaliin tutustumisen vasta seuraavaan päivään.

Alla kuvat Kustavista ja lopussa vielä lyhyen saatteen kera kuvat Naantalista:

Kustavin kirkko

Lootholman vierassatamasta

Peterzensin vierassatamasta ja siellä sijainneesta  Peterzens ravintolasta

Viimeisenä päivänä kiersimme vielä Naantalin kauniin vanhan kaupungin läpi, pysähdyimme syömään Amandiksen kuuluisat vohvelit ja ihailimme vielä reissun viimeistä kirkkoa! Naantalissa oli kaikkinensa jopa kauniimpi puukorttelisto kuin Porvoossa ja muumien läsnä olo kaikkialla teki paikasta entistäkin taianomaisemman! Suosittelen myös Amandiksen vohveleita aivan jokaiselle! Taisimme vähän rakastua tähän paikkaan, eikä kylpyläkään aamupaloineen pettänyt.

Alla vielä viimeiset kuvat reissultamme ja tarkemmin sanottuna Naantalista:

Vanhaa kaupunkia

Naantalin kirkko

Kaikkinensa meillä oli oikein onnistunut reissu, eikä sadekaan haitannut. Päinvastoin, koin sen tehneen aivan omanlaisensa tunnelman kauniiseen saaristoon. Tämä reitti olikin täydellinen ensikosketus alueelle ja todella suosittelen sen läpimenoa! Siellä oli helppo hengittää ja vain rentoutua lomailemaan punaisten venevajojen ja keltaisten lossien ympäröimänä. Suomella on paljon annettavaa ja kiitos koronan, olen itsekin sen tajunnut!

Nyt kohti syksyä ja toivottavasti pian pääsisi suuntaamaan myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Minulla onkin jo/edelleen odottelemassa niin Baltian kuin Väli-Amerikan reissut, eli toivottavasti niistä pian lisää!

-A

1. Mielenkiintoinen reissukuvaus saariston rengastiestä. Onneksi autokorjaamon omistaja paikkasi renkaanne ja matkanne pääsi jatkumaan. Me teemme kanssa mielellämme reissuja autolla ja vinkit hyvistä ravintoloista, reiteistä ja muista palveluista ovat aina tarpeen. https://lapinlaatuautot.fi/autohuolto/

1. Kiitos paljon ja kyllä, hän oli pelastajamme! Ja suosittelen kyllä tutustumaan Saariston Rengastiehen, jos ette sinne ole vielä eksynyt! :)