Barcelonaan ystävää moikkaamaan!

Moikka taas,

Vuosi on ehtinyt vaihtua ja koronatilannekin välissä pahentua, mutta pääsinpä kuin pääsinkin hiihtolomareissuun! Kohde olikin jälleen itselleni ennestään tuttu kaupunki, eli Barcelona, mutta viime reissusta oli vierähtänyt jo lähemmäs 15 vuotta aikaa, joten oli ihana päästä takaisin kaupunkiin, johon niin palavasti lapsena rakastuin!

Lisäksi tämä oli siitä hieman erikoinen reissu, että lähdin Barcelonaan moikkaamaan siellä vaihdossa olevaa ystävääni ja näin sain hieman erilaisen perspektiivin kaupunkiin, sillä pääsin asumaan paikallisten keskelle ja näkemään paikkoja, joihin ei eksy, ellei asu kyseisessä kaupungissa. Totta kai kiersimme myös kaikki perusnähtävyydet, sillä halusin päästä jälleen fiilistelemään paikkoja, joissa seikkailimme vuonna 2008 äitini kanssa.

Näkymä lentokoneesta Alpeille!

Kaikkinensa Barcelona on aivan ihana kaupunki, joka Pariisin tapaan tuntuu jotenkin todella loppuun mietityltä. Joka puolella on kaunista ja vielä vaikka kuinka kaukana itse keskustasta on söpöjä kahviloita, kauniita puistoja ja vilkasta elämää. Barcelonan jokainen kaupunginosa onkin ainutlaatuinen ja näkemisen arvoinen. Hyvänä esimerkkinä Gràcian kaupunginosa, joka alkaa suoraan Sagrada Familian sekä Casa Milan takaa ja ulottuu aina Parc Güelliin asti. Gràcia onkin täynnä toinen toistaan suloisempia kujia, yöelämää sekä kaupungin parhaita ravintoloita, joihin myös me eksyimme ensimmäisenä iltanani. Tosin jostain syystä minulla ei ole kuvan kuvaa tästä erittäin valokuvauksellisesta alueesta. Syytän pimeää! Mutta suosittelenkin siis kovasti eksymään kyseiselle alueelle ja sen ruokaelämyksiin.

Toisena päivänä jätimme jälleen ystäväni asuinalueen El Carmelin ja suuntasimme Barceloneta Beachille istuskelemaan vilkkaalle rantabulevardille ja paistattelemaan päivää. Sieltä suuntasimme lounaan jälkeen Gothic Quarterin kaupunginosaan, joka oli jälleen aivan ihastuttava ja piti sisällään suloisia kujia ja esimerkiksi Barcelonan katedraalin. Sieltä päädyimmekin takaisin ytimeen ja Plaça de Catalunyalle, joka oli koko reissuni ajan täynnä mielenosoittajia Ukrainan puolesta.

Päivämme päätimme auringonlaskua sekä kaupungin valoja ihaillen Bunkers del Carmelilta, jotka ovat Espanjan sisällissodan aikaiset bunkkerit ja sieltä on panoraama näkymä yli koko Barcelonan. Nämä sijaitsevatkin nimenomaan El Carmelin kaupunginosassa ja siinä jälleen yksi alue Barcelonassa, jossa on todellakin jotain nähtävää!

Seuraavaksi vuorossa toisen päivän kuvani esimerkiksi rannalta, katedraalilta sekä bunkkereilta:

Barceloneta Beach

Gothic Quarter

Katedraali

Plaça de Catalunya ja mielenosoittajat

Plaça de Catalunya

Kaukana siintää Temple Expiatori del Sagrat Cor

Bunkkereille oli eksynyt muutama muukin

Näkymä bunkkereilta kohti kaupunkia ympäröivää vuoristoa

Näkymä bunkkereilta kohti merta

Kolmantena päivänäni suuntasimme heti aamusta Gaudin suunnittelemaan Parc Güelliin, joka on tunnettu piparkakkutaloistaan, mosaiikki liskostaan sekä lohikäärmemäisistä puistonpenkeistään. Puisto sijaitsi myös aivan kävelymatkan päässä El Carmelista ja on todellakin Barcelonan must see-nähtävyys!

Täältä otimme bussin kohti toista Gaudin luomusta eli Sagrada Familia kirkkoa, joka oli selvästi edistynyt sitten viime vierailuni, mutta joka oli edelleen keskeneräinen ja piiritetty nostokurjilla. Söimmekin lounaspatonkimme puistossa suoraan kirkon takana ja suuntasimme tämän jälkeen kohti kahta Gaudin suunnittelemaa taloa; Casa Milaa ja mielestäni ehkä cooleinta rakennusta ikinä eli Casa Batlló, joka on saanut inspiraation värikkyyteensä Välimerestä ja muotoihinsa fossiileista.

Tämän jälkeen ystäväni lähti kohti luentoaan ja jäin yksin kiertelemään kaupungille. Pienen shoppailun jälkeen päädyinkin kävelykatu La Ramblalle, jonka kävelin päädystä päätyyn ja päädyttyäni jälleen meren rannalle, suuntasin askeleeni kohti Parc de la Ciutadellaa. Kyseinen puisto saakin jälleen erittäin suuret suosittelut, sillä sen satumainen tunnelma kuvaa jotenkin erittäin täydellisesti sitä, millaisena Barcelona ainakin itselleni esiintyy. Parc de la Ciutadella suihkulähteineen, riemukaarineen sekä lampineen kiteyttääkin koko kaupungin kauneuden ja täten on must see-kohde Barcelonassa!

Mutta alla kuvina päivä numero kolme:

Parc Güellia

Huomattavasti yksinkertaisempi Casa Mila

Oma lemppari eli Casa Batlló

La Rambla

La Ramblan varrella sijaitseva Mercado de La Boqueria, eli kuuluisat sisämarkkinat!

La Rambla loppuu Monument a Colomiin eli Columbuksen monumenttiin ja mereen.

Monument a Colomin edustalla Välimeressä kelluu tällaisia ukkeleita ja minun oli pakko ikuistaa yksi heistä, sillä 2008 otin täysin samanlaisen kuvan ensimmäisellä digikamerallani! :)

Barcelonan rantabulevardia hieman eri näkökulmasta kuin aikaisemmassa kuvassa

Rantabulevardia

La Cara de Barcelona-patsas

Barcelonan oma riemukaari kuvattuna läpi Parc de la Ciutadellan

Parc de la Ciutadellan kukkaloistoa, joka oli ilmestynyt kaupunkiin vasta edellisen viikon sisällä!

Parc de la Ciutadellan kaunis lampi

Parc de la Ciutadellan kaunein spotti!

Barcelonan punatiilinen riemukaari sijaitsi Passeig de Lluís Companysin päässä aivan puiston kyljessä

Öinen Plaça de Catalunya

Kaikkinensa reissuni kesti la-ke, maksoin lennoista 160 €, asuin ystäväni luona, kokkailimme jonkin verran kotona sekä kävelimme paljon, jolloin selvisin hyvin kymmenen kerran bussikortilla, eli kaikkinensa tästä muodostui oikein hyvä ja halpa hiihtoloman getaway. Säät olisivat toki voineet olla hieman lämpimämpiä (n. 14 astetta), mutta ainakin aurinko paistoi suurimman osan ajasta! :)

Lisäksi Munchenin tapaan halusin yhdistää myös tähän reissuun yhden Euroopan kääpiövaltioista ja köröttelimmekin bussilla viimeisenä päivänäni ihailemaan Andorra la Vellaa reunustavia lumihuippuja sekä Salvador Dalin taideteosta. Eli pääsin jälleen iskemään kaksi kärpästä yhdellä iskulla, mutta tästä viimeisestä reissupäivästäni lisää seuraavassa postauksessa! :)

- A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".