Surffausta ja tulivuoria Nicaraguassa

Heippa!

Aloitetaan tuttuun tapaan kuvalla uuden maan lipusta, eli tällä kertaa Nicaraguan lipusta. Tämä maa olikin alkuperäinen syy tälle koko toukokuiselle Väli-Amerikan reppureissulle, sillä ensimmäisenä opiskeluvuotenani olin käymässä Prahassa (josta löytyy myös oma postauksensa) ja siellä hostellissa tapasin kanadalaisen miehen, joka oli juuri avannut surffihostellin Nicaraguaan. Hän esittelikin hostellin kuvia meille ja siinä silloin päätin, että kun valmistun, lähden kyseiseen hostelliin ja tässä sitä ollaan valmistuneena sekä kuukauden reissu Väli-Amerikkaan rikkaampana!

Nicaraguassa pääjuttu minulle oli siis tämä El Transitossa sijaitseva Free Spirit hostel, johon ostimme viikon surffi & jooga-paketin. Siihen kuuluikin kuusi yötä, kolme surffituntia, koko viikon surffilaudan vuokra, jokapäiväinen joogatunti sekä aamupalat ja illalliset. Itse ostin oman pakettini alennuskoodilla jo viime kesänä, mutta ystäväni osti omansa normihintaan, joka oli reilu 300 euroa, eli ei kovin pahan hintainen!

Emme kuitenkaan menneet Nicaraguaan ihan vain tämän hostellin takia, vaan vietimme ensin 3 yötä viimeisessä Selinassa, joka sijaitsi Granadan kaupungissa Nicaraguajärven rannalla. Kyseessä onkin yksi koko Amerikkojen vanhimmista kaupungeista ja sen hyvin säilynyt siirtomaa-arkkitehtuuri on vertaansa vailla! Kaiken kaikkiaan tykkäsin Granadasta erittäin paljon ja se oli hyvä ensikosketus maahan, sillä rajanylityksemme oli kaikkea muuta kuin hyvä...

Granadan Central Parkia ja takana näkyy hyvä esimerkki siirtomaa-arkkitehtuurista Marian katedraalin muodossa!

Rajan ylitys ei tosiaan mennyt meillä kovin sulavasti monestakin syystä. Ensinnäkin Nicaraguassa oltiin todella tarkkoja, että jokaisella maahantulijalla on tuore PCR-testi, joka näyttää selkeästi ja todistetusti negatiivisen tuloksen koronan varalta ja tämän saaminen kävikin meille kalliiksi (yli 100 euroa) Costa Ricassa pienessä Monteverden kylässä. Kun vihdoin saimme tuntien googlettelulla ja monen sähköpostin jälkeen hoidettua tämän alkoi seuraava googlettelu ja viestittely, sillä mitkään matkatoimistot tai kuljetusfirmat eivät vieneet sillä hetkellä Nicaraguaan asti koronarajoitusten takia. Onneksi loppujen lopuksi keksimme reitin aina Nicaraguan San Juan del Suriin asti, kun otimme Selinalta kuljetuksen Monteverdestä Liberiaan ja sieltä hyppäsimme bussiin, joka vei meidät rajalle. Rajalla jouduimme sitten maksamaan Costa Rican maastalähtöverot ja todistamaan moneen kertaa, että koronatestimme on aito. Tämän jälkeen pääsimme maksamaan vaikka mitä turistikortteja, maahantuloveroja yms. Nicaraguan puolelle ja vasta sitten olimme virallisesti sisällä.

Meille tosin meinasi käydä kalpaten, kun olimme varautuneet nostamaan lisää dollareita (joilla pärjäsi oikein hyvin kaikissa kolmessa reissumme maassa) vasta Nicaraguan puolelta, mutta rajalla meidän pitikin yhtä äkkiä maksaa kaiken maailman maksuja noin 30 dollarin/nassu edestä. Onneksi jonosta takaamme lainattiin meille vielä puuttuva yksi dollari ja pääsimme maahan sisälle! Kiitos tästä kuuluu jenkkien avoimuudelle sekä auttavaisuudelle! :)

Tämän jälkeen bussimatkaamme kuuluvan uuden kuljetuksen oli määrä viedä meidät vielä San Juan del Suriin asti, joka sijaitsi noin tunnin päässä rajasta. Kuljetusta ei kuitenkaan kuulunut ja soittelimme vaikka ja mihinkä numeroihin kahden aussin kanssa, joidenka oli määrä olla samassa kuljetuksessa. Loppujen lopuksi matkatoimisto kuitenkin sai jonkun auton meitä rajalta hakemaan ja änkesimmekin nelisin näiden kahden aussin ja meidän kaikkien rinkkojen kanssa tavalliseen henkilöautoon... Sanotaanko näin, että onneksi auton ilmastointi pelasi!

Tässä vaiheessa olimme siis maksaneet jo noin 30 dollaria kyydistä Liberiaan ja 20 dollaria bussi+henkilöauto-kyydistä (kumpikin per nassu-hinta) San Juan del Suriin, mutta meillä oli vielä itse Granadaan reilu 100 kilometriä del Surista, eikä mitään tietoa siitä, millä sinne pääsisimme. Onneksi kun kuskimme alkoi lähempänä kyselemään, että mihinkä majapaikkaan meidät jättäisi del Surissa, saimme hänet taivuteltua viemään meidät Granadaan yhteensä 80 dollarilla, eli 40 dollarilla per naama ja näin pääsimme kuin pääsimmekin aina Granadaan asti! Kalliiksi se tuli, mutta ainakin pääsimme noin 12 tuntia myöhemmin turvallisesti Selina Granadan etuovelle.

Patsaan takana Granadan ja samalla koko Nicaraguan vanhin rakennus, jossa sijaitsi esimerkiksi meidän yhden illan ravintolamme!

Matkallamme kohti Granadaan saimmekin aimoannoksen Nicaraguan maaseutua ja heti siitä huomasimme, että nyt olemme tulleet huomattavasti köyhempään ja autenttisempaan maahan, jossa turismi on vielä hyvin lasten kengissä... Ja kymmenen päivän jälkeen tässä maassa olimme edelleen samaa mieltä!

Kuitenkin Granada oli oikein suloinen kaupunki, jossa meillä oli paljon tekemistä ja positiivista oli esimerkiksi se, että hintataso romahti sille tasolle, kuin olimme olettaneetkin! Eli ei maa mikään pettymys ollut, mutta silti tykkäsimme enemmän Panamasta! Costa Rica taas meni aika tasoihin, vaikka kyseessä oli suorastaan päinvastainen maa ylitse vuotavalla turismillaan ja naurettavan korkealla hintatasollaan...

Mutta annetaanpas kuvien puhua jälleen puolestaan ja esittelenkin meidän Granadan aktiviteetit kuvien kautta:

Oikealla jälleen Central Park, jonka toisella reunalla hostellimme sijaitsi. Suoraan edessä samainen katedraali ja vasemmalla jälleen kaunista siirtomaa-arkkitehtuuria! Tästä lähtee myös kuvat, jotka otin hostellimme ilmaiselta free walking tourilta!

San Fransicon kirkko, jonka yhteydessä sijaitsi myös luostarimuseo!

Tästä kuvasta näkee hyvin, miten lähellä Granadan kaupunkia sitä ympäröivät tulivuoret ovat!

Suloinen katu, jonka päässä sijaitsi Granadan hylätty rautatieasema!

Hylätty rautatieasema! Nicaraguassa tosiaan on kyllä rautatieverkosto, mutta ongelma on se, että heillä ei ole itse junia, joilla ajella rautateillä. Tämän takia jokaisesta isosta kaupungista voi löytää hylätyn rautatieaseman, tai näin ainakin kävelykierroksemme opas meille kertoi!

Tämä talo sen sijaan oppaamme mukaan on Granadan ikioma kummitustalo, sillä legendan mukaan siellä kummittelee. Tämä talo olikin ikuistettava, sillä harvoin näkee näin kauniita kummitustaloja! :D

Le Merced kirkko, jonka kirkon torniin sai pientä maksua vastaan kiivetä ihailemaan auringonlaskua ja koko Granadan kaupunkia!

Hostellimme, Selina Granada, joka sijaitsi siten, että tätä kuvaa ottaessa seisoin jo Central Parkissa!

Hostellimme sisäpihaa!

Samana päivänä kun menimme kävelykierrokselle, menimme myös samaisen oppaan johdolla laava-kierrokselle Masayan tulivuorelle, joka sijaitsee aivan Granadan kaupungin kyljessä ja on edelleen täysin aktiivinen tulivuori! Varasimme kierroksen suoraan hostelliltamme ja se maksoin alle 30 dollaria!

Alla näkyy alueen kartta, jota oppaamme meille selittää rautaisella ammattitaidolla!

Valoisalla näimme kraatterista nousevan savun, kuten tässä sekä kahdessa seuraavassa kuvassa näkyy!

Viereinen Nindirin kraateri!

Maisemat tulivuorten päältä olivat upeat!

Mutta pimeän tultua näimme itse sulan magman kraaterin sisässä ja tämä oli itselleni kyllä jälleen yksi reissun kohokohta, koska siitä lähtien kun olen pienenä katsellut bioniclejen surffaavan sulassa magmassa, olen halunnut itse sellaista nähdä!! :)

Vielä yksi kunnollinen kuva upeasta Marian katedraalista meidän viimeisen päivän tuliasshoppailukierrokselta!

Hostellimme sisäpihalta löytyi myös pieni allas!

Sitten vielä viimeisen Granadapäivän illan aktivteettiin eli kajakointiin Islets of Granadalla! Eli Granadajärven pienten saarien välissä, joita Granadan kaupungin edustalla on jopa 365 kappaletta! Tämä onkin kaupungin ehkä suurin nähtävyys ja ehdoton must see kaupungissa! Täten mekin siis varasimme hostelliltamme kyseisen kierroksen alle 30 dollarilla ja vietimme kolme tuntia kierrellen tässä suuressa järvessä näiden pienten saarien ympärillä! :)

Alla kuvakavalkadi tästä aktiviteetistä:

Olimme kaverini kanssa samassa kajakissa ja oppaamme meni omalla kajakillaan meidän edellä kertoillen aina silloin tällöin, mitä eläimiä voimme nähdä tai kenen jonkun saaren lukaali oli! Lisäksi hän kiipesi meille mangot puusta yhden pienen saaren edustalla!

Yhden saaren rannalla paistatteli päivää kroko!

Tässä esimerkki yhdestä saaresta, jolla asui joku paikallinen julkkispariskunta!

Tästä kuvasta voi tarkkasilmäisimmät bongata hämähäkkiapinoita! Kuvan pieni saari onkin nimeltään Apinasaari!

Mutta siinä muutama kuva siltä retkeltä ja alla vielä viimeinen Granadan kuva, joka onkin otettu iltavalaistuksessa olevalta ravintolakadulta! :)

Granadasta lähdimmekin sitten kohti El Transitoa ja jouduimme jälleen hieman improvisoimaan, jotta pääsimme sinne asti. Elikkäs varasimme Selina hostellin kautta muutamalla kympillä kyydin Leoniin ja siellä meillä oli Free Spirit hostellin kautta varattu kuski vastassa, joka vei meidät kyseiselle hostellille, joka siis käytännössä sijaitsi keskellä ei mitään ja täten sinne ei ollut mitään virallista kuljetusta millään firmalla. Tämä ei kuitenkaan haitannut, sillä Free Spiritiltä löytyi tuttu kuski, joka tiesi tismalleen miltä Pepsi-kylttiseltä kioskilta piti kääntyä kohti rantaa (nämä olivat kirjaimellisesti hostellin nettisivuilta löytyvät ajo-ohjeet :D), eikä taksi maksanutkaan kuin 20 dollaria per nassu!

Alla vielä kuva, jossa näkyy koko Väli-Amerikan reittimme ja myös se, missä tämä kyseinen hostelli sijaitsee:

Mutta tosiaan täällä me lähinnä rentouduimme, surffasimme, uimme, otimme aurinkoa, joogasimme ja nautimme elämästä! :)

Alla kuvia hostellista ja tästä upeasta rannasta, jonka varrella oli vain tämä hostelli, muutama hostellin tuotoilla ylläpidettävä ravintola sekä paikallisten taloja! Tosiaan tämä hostelli lahjoittaa voitostaan ympäröivälle kylälle ja näin yrittää parhaansa parantaa paikallisten oloja sekä esimerkiksi ylläpitää kylän kierrätystä sekä muuta ympäristöystävällisempää toimintaa! :)

Mutta ne itse kuvat:

Hostellin ja kylän ranta

Hostellin jooga deck oli upea!

Jooga deck, jossa riippumatto, näkyy kuvan oikeassa yläreunassa!

Todistimme joka ilta merellä ukkosmyrskyä ja näytti upealta, kun koko maailma muuttui mustavalkoiseksi juuri ennen myrskyä!!

Myös itse "päärakennuksen", eli sen rakennuksen, jossa kaikki huoneet sijaitsivat, katolla oli terassi. Jooga deckin alla sijaitsikin sitten hostellin baari, kun kuvasta voi bongata!

Hostellin uima-allas, jolla tuli vietettyä aikaa koko rahan edestä!

Kylässä ei juurikaan ollut valosaastetta, joten tähtitaivas oli upea!!

Viimeisenä kokonaisena päivänä teimme vielä viimeisen aktiviteettimme, eli volcano boardingin! Käytännössä siis vaelsimme 45 min tulivuoren huipulle ja tulimme puisella, jarruttomalla "kelkalla" (enemmänkin laudan pätkällä) alas vuoren rinnettä! Tämä olikin erittäin extremeä ja myönnän, että olin aivan kauhuissani kun näin, minkä kokoinen tulivuori oli kyseessä... Kaikkinensa tämä oli kyllä unohtumaton kokemus ja se kustansi meille noin 50 dollaria, sillä siihen kuului noin tunnin autokyyti Leoniin ja takaisin, jossa aktiviteetti sitten tapahtui! (Oli myös hyvin extreme kun aamuinen kyytimme oli avoin lavarekka, joka paineli 120 km/h motarilla... Voin sanoa, että henkeä ei meinannut saada siinä myllytyksessä. :D)

Alla muutama kuva tulivuoren huipulta Leonista:

Mutta sellainen reissu Väli-Amerikkaan! Paljon koimme ja näimme, enkä sekuntiakaan vaihtaisi pois, sillä nautin joka hetkestä, myös niistä vaikeista! :)

Seuraava varattu reissu onkin sitten huomattavasti lähemmäksi ja jälleen minulle vanhaan tuttuun Euroopan kaupunkiin, mutta siitä lisää sitten kyseisen reissun jälkeen!

-A

1. Olipa kiva juttu omaa helmikuista Costa Rican ja Nicaraguan reissua odotellessa.

1. Kiitos paljon ja pitääkin sitten käydä lukemassa sinun postauksesi Costa Ricasta ja Nicaraguasta!😊 Hauskaa reissua!