Amsterdamista Rotterdamiin

Moikka,

Kesän matkustustauko, kiitos kesätöiden, on vihdoin ohi ja minäkin pääsin taas reissuun syysloman alun kunniaksi! Kohteena olikin jälleen vanha tuttu, eli Amsterdam, mutta höystettiin sitä kuitenkin hieman uusilla jutuilla, nimittäin päiväreissulla Rotterdamiin! Koska olenkin Amsterdamista tehnyt jo postauksen kesällä 2017, niin annetaan kuvien puhua jälleen puolestaan:

Viime kertaan verrattuna Amsterdamin kanaalit ihastuttivat hieman enemmän, mutta jostain syystä en vieläkään syttynyt aivan täysin kaupungille!

Olimme Amsterdamissa keskiviikosta sunnuntaihin ja päivät koostuivat lähinnä ympäriämpäri vaelluksesta, sillä vaikka en ole täysin rakastunut, niin olihan siellä nyt aika idyllistä!! :)

Muutaman uuden kokemuksenkin pääsin reissussa myös raksimaan listalta. Yksi niistä oli Anne Frankin museo! Satuimmekin museon ulkopuolelle juuri silloin kun eräs aussipariskunta etsi kahdelle ylimääräiselle lipulleen (kuulemma noin 15 euroa) ottajaa ja näin päädyimmekin museoon sisään, vaikka se ei ollut suunnitelmissamme!

Tämä olikin hyvä yhteensattuma, sillä liput museoon pitää kuulemma ostaa jo noin kaksi kuukautta etukäteen, eli jos olisimmekin halunneet museoon paikan päällä, se ei olisi ollut mahdollista! Kuitenkin, vaikka tämä kuulostaa hullulta systeemiltä, niin on se huomattavasti parempi kuin se systeemi, joka oli vallassa kun viimeksi kävin kaupungissa. 2017 museoon pitikin jonottaa useita tunteja (pari tyttöä hostelliltani jonotti 8 tuntia...), joten siihen verrattuna mieluummin ehkä ostaa liput kaksi kuukautta etukäteen netistä! Lisäksi viime kertaan verrattuna koko Anne Frankin kotitalo oli hyvin eri näköinen. Viimeksi se oli todella se vanha, kaunis talo, jossa he asuivat, mutta nyt vanhan talon "päälle" oli rakennettu uusi talon "kuori", eikä näin ulkoa päin enää tunnistanut taloa samaksi paikaksi!

Itse museo oli kuitenkin paljon parempi kuin ajattelin! Kierros kesti noin tunnin ja siihen kuului nauhoitetut opastukset pienen ikään kuin radiopuhelimen kautta. Opimme siis paljon uutta ja oli mielenkiintoista nähdä tämä kuuluisa piilopaikka, joka oli erittäin huomattavasti isompi kuin olin ajatellut! Innostuinkin aiheesta niin paljon, että ostin museokaupasta suomenkielisen version Anne Frankin päiväkirjoista! :)

Myös tämä Vondelpark oli täysin uusi tuttavuus ja vaikutti paikalta, jonne olisi aivan ihana mennä kesällä esim. piknikille! Tämä sijaitsikin erittäin lähellä hotelliamme, joten siitä syystä tämä tuli löydettyä! Puisto sijaitseekin siis hieman aivan ytimen ulkopuolella, mutta on täysin pienen kävelyn arvoinen!

Toisaalta majoitus Amsterdamissa on sen verta kallista, että ehkä ei muutenkaan kannatta majoittua aivan ytimeen. Meidän hotellimme, Hotel Abba, sijaitsi tosiaan noin kilometrin päässä aivan ytimestä ja oli oikein oiva budjettihotelli. Olenkin itse täysin sitä mieltä, että en halua maksaa majoituksesta, varsinkin kaupunkilomalla, hirveästi, sillä huoneessa ei tule vietettyä aikaa! Täten esimerkiksi vessan jakaminen toisen huoneen kanssa ei minua haittaa! :)

Rijksmuseumiin en vieläkään mennyt sisälle asti, mutta ehkä kolmannella kerralla sitten! :)

Seuraavissa kuvissa jälleen uusi kokemus, nimittäin otimme tällä kertaa kanaaliristeilyn! Päädyimme siis ostamaan aivan Rijksmuseumin ulkopuolelta yhdestä turistikojusta tunnin risteilyn Lovers Canal Cruises-yhtiöltä. Hintaa risteilylle tuli noin 15 euroa ja tunti oli mielestäni erittäin riittävä.

Risteilyyn kuului myös opastusnauhat kuulokkeiden kautta ja tämä olikin hyvä tapa oppia lisää Amsterdamista sekä koko Hollannista! :) Risteily olikin kaikin puolin hyvin kätevä, sillä se lähti aina puolen tunnin välein päärautatieaseman edestä ja kiersi kaupungin yhtä kanaalia pitkin takaisin lähtöpisteeseen! Näin näkikin monipuolisesti paikkoja ympäri kaupunkia, mutta ei joutunut hytisemään tuulisessa veneessä mitenkään liian kauaa!

Tämä ei enää ole risteilyltä, mutta aivan päärautatieaseman tuntumasta kuulemma koko kaupungin instagrammatuin spotti! :)

Mutta sellainen oli meidän Amsterdamimme. Näihin maisemiin olikin aivan todella helppo päästä, kiitos suorien Air Balticin lentojen Pirkkalan lentokentältä! Siitä kun lähdimme kotoa, meni vain neljä tuntia ennen kuin istuimme jo hotellin sängyn laidalla! Ei muuta voi sanoa kuin, että tällaista matkustamisen pitäisi aina olla; helppoa, nopeaa sekä halpaa! :)

Sitten reissun toiseen kohteeseen, eli Rotterdamiin! Eli toisena reissupäivänämme suuntasimme Flick bussin 2,99€ suuntaansa maksavaan bussiin kohti Rotterdamia, jossa olimmekin reilu tuntia myöhemmin. Jälleen siis helppoa, nopeaa ja halpaa ja näin pääsimmekin näkemään hyvin erilaisen puolen Alankomaista sekä näkemään hieman paikallista jalkapalloa, joka olikin päiväretkemme pääsyy!

Mutta jälleen kuvat auttavat minua kertomaan reissustamme:

Ensikosketus Rotterdamiin olikin pilvenpiirtäjät ja jotenkin nämä aina iskevät minuun ja kovaa!!

Rotterdamin kaupungintalo

Kaupungin kävelykadun alkupiste!

Joka lähti siis suoraan kaupungintalon edestä! :)

Tämä ja pari seuraavaa kuvaa kävelykadun, joka meni yhdessä kohdassa jopa kahdessa tasossa, fiilistelyä!!

Tykkäsin todella tästä kahden tason ratkaisusta sekä kontrastista, jonka turkoosi rakennus taustalla loi!

Kaupungissa oli jo joulukoristeet paikoillaan ja kaupungin upea kuusikin oli pystytetty keskellä kauppoja! :)

Kaunis Atlas Van Stolk-museo

Sitten Rotterdamin ehkä ykkösnähtävyys, eli kaupungin markkinahalli, joka oli upea! Päädyimme myös syömään illallisemme täällä ruokakärryssä nimeltään The Duck Truck, jossa söimme ankkahampurilaiset, jotka olivatkin loppujen lopuksi, koko reissun parhaat ruuat! Tänne siis iso suositus! :)

Pidin todella paljon kaupungin modernista, mutta silti kotoisasta ilmeestä! <3

Markkinahalli ulkoa

Toinen kaupungin tunnetuin nähtävyys ovat nämä kuutiotalot, jotka toimivat siis normaaleina asuinrakennuksina! Voinkin vain kuvitella näiden kämppien hintatason sekä sisustamisvaikeudet!!

Sitten vielä pari vikaa kuvaa itse päiväreissumme pääkohteesta eli Feyenoordin kotikentältä, jossa he pelasivat tällä kertaa tanskalaista FC Midtjyllandia vastaan. Onneksi Hollanti on pieni maa, eli kun Amsterdamissa ei ole futista tarjolla, voimme aina mennä parilla eurolla viereiseen kaupunkiin katsomaan futista! :)

Päiväreissumme oli kyllä täysin sen arvoinen, nimittäin tunnelma pelissä oli mahtava ja Rotterdamista tulikin taas yksi kaupunki lisää, jossa voisin kuvitella oikeasti asuvani! :)

Tässä kuitenkin tämänkertainen seikkailumme! Seuraavassa postauksessa onkin jo kuvat paikallaan, sillä tämä reissu ja toinen syksyn reissu mahtuivat kätevästi saman syyslomaviikon sisään, joten palataan pian sen pariin! :)

- A

1. Kävipä teille uskomaton tuuri Anne Frankin talolla! Hyvä muistutus tuo, että Amsterdamista pääsee helposti myös muihin kaupunkeihin. Rotterdam voisi olla mielenkiintoinen kaupunkilomakohde. 🙂

1. Kyllä, aivan uskomaton! Joskus riittää kun on vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan! 😊 Ja kyllä, oikeastaan koko Benelux-alue on erittäin helppo ja nopea koluta läpi! Itse kuitenkin suosittelen erittäin lämpimästi nimenomaan Rotterdamia, sillä kontrasti esim. Amsterdamiin on upea!😊