Amalfi Coast, kimmeltävä meri ja talot kuin nukkekoteja

Positano mereltä päin

Moikka,

Takana on jälleen uusi reissu ja kohteena oli tällä kertaa jo pitkään unelmoimani Amalfi Coast! Meillä kävi kuitenkin monen asian suhteen melko huono tuuri, sillä säät eivät oikein suosineet ja Ravellon vieressä sijaitsevamme villa oli suurimman osan viikosta paksun pilven sisällä. Lisäksi pääsimme todistamaan niin raekuuroja kuin mahtavia ukkosiakin korkealla vuorilla. Onneksi saimme myös muutaman ihan aurinkoisenkin päivän, mutta vähintään kaikki yöt saimme kuunnella sateen ropinaa huoneemme kattoikkunaa vasten.

Huonojen säiden lisäksi saimme kokea Amalfin Coastin vaikeakulkuisuuden, sillä juuri kun saavuimme, oli bussi syöksynyt rotkoon matkalla Amalfista Ravelloon ja tämän takia tiet olivat poikki, eivätkä paikallisbussit mahtuneet kulkemaan alhaalta Amalfista ulos villallemme. Olimme siis täysin taksien tai 45 minuutin pystysuorien portaiden kipuamisen varassa ja taksit olivat ottaneet tilanteesta kaiken irti, eli hinnat olivat yhtä pilvissä kuin villamme. Myöskään portaat eivät ensimmäisen kerran jälkeen enää houkuttaneet, eli takseihin meni satoja euroja reissumme aikana...

Lisäksi jo Amalfi Coastille pääseminen Napolin lentokentältä oli aikamoinen urakka bussiturman, tietöiden sekä hieman eksyksissä olevan taksikuskimme kanssa. Eli liikkumista meille ei todellakaan tehty liian helpoksi... Kuitenkin lopulta noin 1 h 50 min myöhemmin pääsimme kuin pääsimmekin villallemme Ravellon kupeeseen ja saimme tingattua taksinkin vain 90 euroon (tavallisesti taksilla menee noin tunti ja se maksaa vähintään 150 euroa). Ravelloon olisi päässyt myös bussilla, mutta siihen olisi mennyt kolme kertaa enemmän aikaa ja vaihtoja bussien kanssa olisi myös tullut toiset kolme, eli siksi päädyimme taksiin pitkän matkustuspäivän päätteeksi! :)

Kylmän sään takia suurin osa sitruunapuista oli pussitettu, mutta onneksi edes muutamaa pääsi ihailemaan ilman pussia! :)

Kuitenkin Amalfi Coast, jopa pilvisen myrskyisenä, oli mielestäni niiin romanttinen ja satumainen, että en kadu yhtään sitä, että värjöttelimme viikon verran Italiassa ja Suomessa paistateltiin melkein hellelukemissa! :)

Villamme sijaitsikin aivan Amalfin yläpuolella ja Ravellon vieressä, eli ne kaksi tuli kierrettyä läpikotaisin, mutta ehdimme myös tutkia Atranin aivan Amalfin kupeesta sekä tehdä päiväretken laivalla Positanoon. Tarkoituksemme oli käydä myös Sorrentossa, mutta raekuuro pilasi suunnitelmamme sen suhteen ja tyydyimme viettämään viimeisen päivämme ihan vaan Amalfissa.

Seurueestamme osa kävi myös Caprilla ja Sorrentossa, mutta vakuuttivat meille, että paikat ovat sen verta samantyylisiä, että Amalfi, Ravello, Positano sekä Atrani riittävät näkemään oikeastaan kaiken, mitä Amalfi Coastilla on tarjota! :) Uskon siis heitä ja olen tyytyväinen reissumme saldoon!

Mutta annetaan kuvien taas puhua puolestaan ja mennään reissun kuvasaldon pariin! :)

Päivä 1, jolloin kävelimme Ravelloon noin 45 minuuttia, vaikka se näytti olevan aivan vieressä! Tästä syystä otimmekin paluumatkalle sitten taksin! :D

Sateinen ensimmäinen päivä meni siis Ravelloon kävellessä ja tässä fiiliksiä matkalta Scalan kylästä, jonka kupeessa villamme sijaitsi!

Ravello Scalasta käsin!

Scalan kirjastolta

Tästä ja kahdesta seuraavasta kuvasta näkee hyvin, miten pilven sisässä me todella olimme!

Tämä ja neljä seuraavaa kuvaa ovat Ravellon kirkon aukiolta!

Itse Ravellon kirkko!

Seuraavat yhdeksän kuvaa ovatkin sitten Ravellon päänähtävyydestä eli Villa Rufolosta (pääsylippu 10 €), jonka puutarha jopa sateella oli kuin suoraan jostakin sadusta!

Koko Amalfi Coast oli täynnä sitruuna-aiheisia matkamuistoja ja tämän tyyliset kaupat olivatkin enemmänkin sääntö kuin poikkeus joka kulman takana! :)

Vielä pari kuvaa Ravellon kirkon portailta pilvien hieman siirryttyä!

Ravellosta käsin Scala, joka sijaisti siis ikään kuin toisella puolella tällaista kanjonia! :)

Jälleen pilvet näkee tästä kuvasta erittäin hyvin! :)

Kuvassa näkyvä kaupunki on Minorin kaupunki, joka on Amalfista seuraava Coastilla! :)

Ravello!

Villamme sijaitsi siis aivan Scalan vieressä, virallisesti Ravellossa, mutta parvekkeiltamme näki hyvin vasemmalla Pontonen kylän sekä alhaalla Amalfin kaupungin! :)

Auringonlasku villaltamme käsin!

Päivä 2, jolloin lähdimme Positanoon päiväretkelle! :) Eli laskeuduimme alas Amalfiin ja otimme sieltä noin 15 euroa maksavana, 30 minuuttia kestävän laivan Positanoon, joka oli periaatteessa seuraava iso kaupunki Amalfista kohti Napolia!

Tässä ja alla Amalfi laivalaiturilta nähtynä

Tässä ja seuraavassa sen sijaan Amalfi Coastin maisemia veneestä käsin!

Ja tässä sekä seuraavassa Positano veneestä käsin!

13 seuraavaa kuvaa ovatkin sitten ympäri Positanon kaupunkia! :)

Ja viimeisenä vielä kuva Positanosta laivasta käsin paluumatkalta! :)

Paluumatkalla nappasin myös kuvan kauniista, mutta ikävä kyllä maksullisesta Amalfin kirkosta!

Lähdimme Amalfista kipuamaan kohti villaamme ja vaikka maisemat olivat upeat, oli 45 minuuttia pystysuoria portaita sen verran rankka kokemusta, että emme toiste menneet portaita kuin alaspäin!

Tästä näkee, kuinka villamme sijaitsi käytännössä korkeimmalla kohdalla, missä oli vielä asutusta! Valkoisen villamme voikin bongata raunion vasemmalta puolelta.

Päivä 3 meni Amalfia sekä Atrania kierrellessä. Jälleen siis laskeuduimme portaat alas Amalfin kaupunkiin, mutta ylös tulimme ylihintaisella taksilla!

Tämä ja seuraava kuva Amalfin fiilistelyä! :)

Tässä näkeekin jo muutaman sadan metrin päässä olevan Atranin kylän, jossa vietimme suurimman osan päivästä rantakahvilassa fiilistellen! :)

Syötävän suloinen kahvila Amalfin ja Atranin välissä!

Neljä seuraavaa kuvaa sitten Atranista! :)

Kuva matkalta takaisin Amalfiin ja tästä näkee myös erittäin hyvin, miten kiemurtelevaa vuoristotietä koko alue oli ja esimerkiksi meidän portaita pitkin noin kilometrin matkamme villalle kesti taksilla noin 20 minuuttia!

Lisää fiilistelyä matkalla Atranista Amalfiin!

Upea sininen hetki Amalfin taksitolpalta!

Päivänä 4 laskeuduimme jälleen kiertelemään Amalfin kujia ja siitä jäi todistukseksi lähinnä yksi siluettikuva sekä viimeinen fiiliskuva Ravellosta, sillä taksi ei päässyt Scalaa lähemmäs villaamme, eli meillä oli taksista aina vielä vartin rappusmatka itse villalle, joita onneksi sai mennä kuitenkin alaspäin! :D

Amalfilta suuntasimmekin sitten kotiini syksyn 2018 verran, eli Roomaan ja siellä meni reissun päivät numero 5 & 6 sekä takaisintulopäivä! :) Eli seuraavassa postauksessa kuvia niiltä reissupäiviltä! :)

- A

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sisilialaiset sanovat: ”Anna meille viikko elämästäsi ja me annamme sinulle 3 000 vuotta historiaa".